close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מונית למנהל בחברה? כך תזהר מאחריות פלילית

מערכת שורשיז כסליו, תשפ15/12/2019

כיצד עליכם לפעול על מנת להבטיח כי תמנעו מאחריות פלילית והאשמה בעבירות צווארון לבן באשר הן?

תגיות:
צילום: shutterstock
נושאי משרות בחירות בחברות למיניהן חשופים בישראל לאחריות פלילית בגין פעולות שונות אשר עלולות להתפרש כביצוע עבירות פליליות במסגרת הפעילות בארגון. הדבר נכון עבור מנהלים בדרגים שונים, החל ממנכ"ל החברה ועד למנהלים בדרגי ביניים זוטרים יותר. עבור מנהלים חדשים – עובדים אשר התקדמו ומונו לאחרונה לתפקידי ניהול בדרגים אליהם לא הגיעו בעבר, החשיפה הפוטנציאלית לאחריות פלילית מסוג זה או אחר עלולה להיות דבר מרתיע ומעורר חשש, ובצדק. במידה ומוניתם לאחרונה לתפקיד ניהול בחברה בה אתם עובדים – כיצד עליכם לפעול על מנת להבטיח כי תמנעו מאחריות פלילית והאשמה בעבירות צווארון
לבן באשר הן?

השליטה בידיים שלכם – נקיטת פעולות מנע
מיד נגיע לפעולות ספציפיות שרצוי לעשות במידה ועולה חשש כי אתם עתידים לשאת באחריות פלילית או עבירות צווארון לבן מסוג זה או אחר, אך רצוי להתחיל דווקא בהבנה הפשוטה והחשובה ביותר – הכל בידיים שלכם! במידה ואתם נכנסים עתה לתפקידכם הניהולי ולא ביצעתם שום עבירה באשר היא, השליטה על האחריות שעשויה להיות מוטלת עליכם בעתיד היא בידיים שלכם. ביכולתכם לנקוט בפעולות מנע שונות אשר יבטיחו כי לעולם לא תגיעו למצב בו אתם נדרשים לשאת באחריות פלילית בעבור פעולות שונות שהתבצעו בחברה. ספציפית, ניתן ורצוי לנקוט בפעולות מנע דוגמת הדרכה והסברה לעובדים תחתיכם, בניית מערך בקרה אפקטיבי על המתרחש בתחום אחריותכם וספציפית לחתור להגברת ציות ואכיפה בסביבה הפנים ארגונית, על מנת להבטיח כי לא קורים דברים בלתי רצויים במשמרת שלכם, מתחת לאף שלכם ותחת תחום אחריותכם.
הקמת מערכי בקרה ופיקוח היא דבר נפוץ ונהוג בתרבות הארגונית המודרנית, ממספר סיבות שונות. אי נשיאה באחריות פלילית מצד מנהלים ודרגים בכירים בחברה היא אחת מהסיבות לפעול בדרך זו, וניתן לעשות הרבה מאוד על מנת להבטיח כי אתם מצמצמים למינימום האפשרי את הסיכוי כי מקרים בלתי רצויים, הנושאים בצידם גם אחריות פלילית זו או אחרת, לא יקרו ובטח שלא יחזרו על עצמם תחת הניהול שלכם.

שכירת שירותיו של עורך דין המתמחה בעבירות צווארון לבן
מלבד להקמת מנגנוני בקרה ופיקוח ווידוא כי אתם יודעים בדיוק מה מתרחש תחת תחום אחריותכם בארגון, במקרים רבים יש לקבל ייעוץ צמוד ופרטני, כמו גם שירותים נוספים ומתקדמים יותר, מהגורמים המשפטיים הרלבנטיים. במקרה של חשד לאחריות פלילית מתוקף משרה ניהולית ועבירות הנופלות תחת הקטגוריה של צווארון לבן, אנשי המקצוע הרלבנטיים הם עורכי דין כמובן, וספציפית עורך דין צווארון לבן, המתמחה בתחום זה ובעבירות מסוג זה.

חשוב להבין כי עבודה עם עורך דין מקצועי ומנוסה המתמחה גם בעבירות צווארון לבן אינה פעולה בה יש לנקוט אך ורק ברגע שאתן מואשמים או נדרשים לשאת בפועל באחריות פלילית. עורך דין המתמחה בתחום זה הוא איש המקצוע אשר יכול לסייע לכם גם להימנע מבכלל להגיע למצב שכזה. עוד בשלבי המנע אותם ציינו לעיל, בהם נרצה להקים מנגנון בקרה ופיקוח אשר יבטיח כי לא יקרו דברים פסולים תחת אחריותנו הניהולית אשר עלולים לסבך אותנו בפלילים בהמשך הדרך, יש מקום להתייעצות מקצועית עם עורך דין המתמחה ספציפית בתחומים אלו. הוא יוכל להכווין ולהזהיר אותנו, לסייע לנו להבין מה בדיוק אנחנו צריכים לעשות ומאילו מצבים עלינו להימנע בראש ובראשונה. הכוונה מקצועית מסוג זה היא מה שייתן לנו את הסיכוי הטוב ביותר להימנע מלהגיע למצב בו אנו נדרשים לשאת באחריות פלילית.

כמובן שבמקרה ולא הצלחנו להימנע ממצב מצער שכזה, עורך הדין הוא בעל המקצוע החשוב ביותר מבחינתנו, אך במקרה זה חשוב במיוחד להקפיד לעבוד עם עורך דין המתמחה ספציפית בתחומים כמו אחריות פלילית לתאגידים, עבירות צווארון לבן וכד'. רק בעל מקצוע המתמחה בתחום זה יידע בדיוק כיצד להוציא אתכם מהמצב אליו נקלעתם וכיצד להדריך אתכם לפעול עכשיו ובעתיד. באמצעות עורך דין טוב ומנוסה בתחום זה ספציפית תוכלו להגדיל באופן משמעותי ביותר את הסיכוי כי תוכלו להתמודד בהצלחה עם האחריות הפלילית המוטלת עליכם, לצאת ממנה בשלום ולהמשיך לפעול בתפקידכם הניהולי ואף להתקדם בו בהמשך הדרך.

לסיכום, במידה ומוניתם לתפקיד ניהולי זה או אחר, חשוב ביותר לבחון כיצד אתם פועלים על מנת להימנע ממצב עתידי בו תוטל עליכם אחריות פלילית, וליצור קשר עם עורך דין המתמחה בתחום לצורך קבלת ייעוץ מקדים ולצורך טיפול במקרים נקודתיים בהם אתם נדרשים לשאת באותה אחריות.
הוסף תגובה
צילום: shutterstock
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה